Project omschrijving

Over Danielson

DANIELSON Industrial Graphics B.V. levert hoogwaardige naamplaten, typeplaten, logo’s en beeldmerken. In samenwerking met hun klanten creëert Danielson de perfecte stijl en uitstraling voor hun product of toepassing. Of ze nu wereldwijd of lokaal opereren, één ding hebben hun klanten gemeen: ze vertrouwen Danielson de omzetting van hun kostbare imago op hun product toe!

Uitdaging

In de zomer van 2018 is Danielson gestart met Exact Online. De historie kon vanuit het oude ERP-systeem niet worden overgezet, maar stond gelukkig wel in een Excel-bestand.

Louis van Dort, eigenaar en directeur, vertelt: “met de overstap naar Exact Online kregen we een mooi systeem met veel meer mogelijkheden. Maar omdat de historie niet overgezet kon worden, moesten we het Excel-bestand openen om te achterhalen wat een klant in het verleden had gedaan en dat kostte veel tijd.”

“Bovendien vonden we de rapportages in Exact Online wat beperkt. Er zit heel veel in, maar je kunt niet snel verschillende dwarsdoorsneden maken op bijvoorbeeld klanten, artikelgroepen en artikelen. Je kunt wel verschillende overzichten steeds exporteren en dan in Excel aan elkaar koppelen, maar dat is toch redelijk bewerkelijk.”

De keuze voor Dataspark

“De mannen van Dataspark kwam ik bij toeval tegen op een demo-dag van Exact. Ik zat daar bij een presentatie over Qlik Sense en vond het een mooie oplossing, maar hoorde daar dat het alleen voor Exact Globe of Synergy was.”

“Vervolgens raakte ik in gesprek met Sebastiaan en Harm en hoorde dat zij een oplossing hadden voor bedrijven die met Exact Online werkten. Binnen een paar dagen gaven ze mij een online demo die me overtuigde van de oplossing. Zeker omdat ze ook de historie zouden gaan toevoegen zodat ik vanuit één omgeving het volledige overzicht zou krijgen.”

De oplossing

In Qlik Sense is een app gemaakt waarin de orderintake, omzet en marge worden getoond per branche, klant, product en productgroep. Daarbij worden niet alleen de gegevens uit Exact Online gebruikt, maar ook de 13 jaar historie uit het Excel bestand. Vanuit het overzicht kan vervolgens worden ingezoomd op de afzonderlijke order- en factuurregels die eraan ten grondslag liggen.

“Door deze dashboards heb ik meer inzicht gekregen in de gegevens die in Exact Online staan. Daarnaast kan ik per branche zien welke productgroepen mijn klanten afnemen en eventueel welke van de klanten daarbuiten vallen. Dit geeft mij extra mogelijkheden tot gericht benaderen van klanten en eventuele nieuwe prospects binnen de branche,” aldus Louis.

Over de samenwerking

Louis: “Ik ben zeer te spreken over de samenwerking met Dataspark. Zij begrepen goed waar ik naar op zoek was en hebben het zelfs mogelijk gemaakt om de data uit ons vorige ERP-systeem te verwerken waardoor ik in één oogopslag over meerdere jaren het overzicht heb. Bovendien hebben ze een hoge reactiesnelheid, wat wel zo fijn is als je vragen hebt of iets wilt laten aanpassen. Ik heb ze zelfs bij mijn connecties aangeraden die in Exact Online tegen hetzelfde aanlopen.”

En wat wij van Danielson vinden? We raakten heel toevallig in gesprek met Louis. Dat maakt het wellicht nog mooier dat wij hem in een korte tijd hebben kunnen helpen. Het is mooi om vervolgens van hem te horen hoe hij de gegevens die hij in de dashboards ziet niet alleen interpreteert, maar ook omzet in concrete acties. Dat is waar het uiteindelijk natuurlijk om gaat.