Project omschrijving

Over Caressi

Bij Caressi creëren ze niet zomaar lukraak design spoelbakken, kranen en accessoires voor keukens. Ze kijken goed naar opkomende trends in de wereld om ons heen en gaan op zoek naar manieren om mooier, beter en betaalbaarder te produceren. Clever Dutch Thinking noemen ze dat. Ze zijn erg trots op hun Nederlandse roots! Op die wijze creëren ze spoelbakken, kranen en accessoires voor iedere keukenstijl. Van landelijk tot modern en van hout tot hoogglans.

Uitdaging 

Nick Bisselink, Financieel & Operationeel Directeur, vertelt: “Exact Online vormt voor ons de basis; de gehele in- verkoop als ook de financiële administratie staan erin. De standaard overzichten zijn echter wat beperkt. We misten bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel te kunnen zien hoe een klant of productgroep zich door de jaren heen ontwikkelt of wat het aantal nieuwe klanten per maand is.”

”Daarnaast hadden we op operationeel vlak onvoldoende zicht op de orders die we konden uitleveren. Op de eerste plaats moet een product natuurlijk op voorraad zijn, maar het is voor ons ook van belang om te weten of een klant vervallen posten heeft en of we, in geval van een samengesteld product, voldoende van de onderdelen op voorraad hebben om het product te assembleren.”

De keuze voor Dataspark

“Via een medewerker van Exact Online kwam ik in contact met Dataspark. Na een kort telefoongesprek konden ze gelijk een online demonstratie geven zodat ik een goed idee kreeg van wat ze voor ons konden betekenen. Ik heb niet alleen voor hen gekozen omdat ze veel van Qlik Sense en het maken van dashboards weten. Ze hebben ook uitgebreide kennis van Exact Online en geven advies over hoe je dat pakket verder of beter kunt inrichten om zo meer uit de rapportages te halen. Bovendien werken ze met korte ontwikkeltrajecten waar je zelf in een vroeg stadium bij wordt betrokken.”

De oplossing

In de afgelopen twee jaar zijn er inmiddels meerdere dashboards in Qlik Sense gemaakt waarin gegevens uit Exact Online en Excel bestanden worden gecombineerd en gevisualiseerd. 

In het sales dashboard kunnen management en vertegenwoordigers snel zien hoe de omzet zich ontwikkelt, hoeveel nieuwe klanten er per maand zijn en hoe de verhouding tussen productgroepen, verschillende relatie classificaties en vertegenwoordigers is.

Een dashboard met de ‘te leveren orders’ toont per orderregel, op basis van door Caressi gedefinieerde criteria, of deze kan en mag worden uitgeleverd. 

Het MRP dashboard laat op basis van de nog te leveren orders, de inkopen en eventueel de verwachte verkopen op basis van de afgelopen periode zien wat de voorraad van de producten in de toekomst gaat doen.

“Al deze overzichten geven ons niet alleen veel sneller meer inzicht van verschillende gegevens uit één of meer systemen, ze zorgen er ook voor dat we minder tijd kwijt zijn aan het opstellen van de overzichten. Doordat alle data op vrijwel iedere manier vergeleken kan worden, geeft dit de mogelijkheid om gegevens die specifiek voor jouw bedrijf zijn te laten visualiseren,” aldus Nick.

Over de samenwerking

Als het om de samenwerking gaat is Nick kort: “Dataspark is een prettige partner om mee samen te werken. De lijnen zijn kort en ze hebben verstand van het opstellen van business analyses.”

En wat wij van Caressi vinden? We waren trots dat we Nick in het begin van ons bestaan al konden overtuigen om met ons in zee te gaan. Het feit dat hij nog steeds bij ons terugkomt met nieuwe vragen, soms niet eens op het gebied van BI, voelt natuurlijk goed. Hij stelt ons regelmatig voor complexe vraagstukken, maar dat maakt de voldoening alleen maar groter als het lukt. De samenwerking verloopt soepel en er is wederzijds begrip als dingen soms net even anders lopen dan je vooraf had bedacht.